Fortsätt till huvudinnehåll

Ytterligare en återvinningsstation försvinner



Snart ett minne blott.


Ni som regelbundet följer min blogg kan se att jag ägnat uppmärksamhet åt den återvinningsstation som ska ersätta den nedlagda på Skogsvägen i Mjölby för ett år sedan. Jag har utvecklat en viss kontakt med FTI:s regionchef Magnus Sandström. FTI och kommunen har inte kommit överens om en ny station ska placeras på Vifolkavallen eller Albacken

Ett möte hölls den 27 november och tyvärr kom inte parterna överens denna gång heller. Dessutom meddelar regionchefen att ytterligare en station kommer att försvinna inom några veckor Det handlar om en centralt placerad ÅVS på Skänningevägen. Ni som kan ert Mjölby vet att det handlar om den tomt där tidigare kultförklarade Bebbes kiosk var placerad.

Med allt färre återvinningsstationer ökar risken för att oönskat material hamnar i hushållsavfallet. Alla disponerar inte bil och har möjlighet att åka till Hulje. Jag förmodar att sista ordet inte är sagt i denna fråga.
                                                    *

Utskälld, hånad och förnedrad. Kritikerna var inte nådiga när rondellpotatisen kom på plats för sex år sedan. Men när kommunens marknadschef Eva Rådander förvandlade potatisen till en julgris förra året och gav den nya kultingar i år har omdömena skiftat tonläge. Julgrisen med kultingar är uppskattad i sociala medier och tidningen Land har skrivit en positiv artikel.

Samtidigt som utsmyckningen av rondellpotatisen är gjort med glimten i ögat, finns en högst seriös baktanke. Kommunen har under en längre tid bedrivit ett medvetet och enträget arbete för att växa. Till 2025 är visionen att nå 30 000 invånare.

Här kan man se hur man kan vända på ku(l)ttingen i en uppmärksammad händelse.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna