Fortsätt till huvudinnehåll

En citatmaskin i depån



Inget är sig likt denna sommar. Tidigare har man krupit upp i soffhörnet och varit garanterad underhållning när IFK Norrköping spelat och Piraterna kört. Men i år är inte nöjet lika stort och irritationen märkbar över Norrköpings oförmåga att få bollen i mål. Hur kan en sådan försämring äga rum under ett månadslångt sommaruppehåll?

Jag har två möjliga förklaringar: Janne Andersson-effekten har klingat av och efterträdaren Jens Gustavsson når inte upp till företrädarens storhet som ledare. Tongivande spelare som Niklas Bärkroth, Christopher Telo och Niclas Eliasson har sålts och ersättarna håller inte samma klass. Nu gäller det att hålla nedflyttningsspöket borta. En slutplacering högt uppe i tabellen kan vi inte längre hoppas på.


Piraterna har under flera stått för tisdagsunderhållningen under många år med topplaceringar och svenska mästerskap. C Mores intressanta sändningar har höjt en ganska enahanda sport till nya nivåer. För en utomstående såg det ut som Duntebergets stolthet slarvade bort två poäng mot Smederna i tisdags. Chansen till slutspel är borta och det finns fortfarande risk för degradering till allsvenskan. Det senare vore en ekonomisk och sportslig katastrof. Sjunkande publik- och sponsorintäkter, inga TV-sändningar och inga mittuppslag på sportsidorna. Kommunen kan se sig om i stjärnorna efter amorteringar på de generösa lån klubben beviljats.

Stefan Andersson Skill har sagt i Corren att han knappast blir kvar som lagledare om det blir en degradering. Jag vet några som kommer att sakna Stefan och det är mina gamla journalistkolleger. Karln är en färgstark citatmaskin som sprutar ur sig rubrikstoff i var och varannan mening. Bara fram med blocket och anteckna.

Oavsett utgången av nästa veckas match måste Stefan få ett högt betyg för de år han lett Piratförarna runt ovalen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom