Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölbys första markanvisningstävling




Bäst att smida medan järnet är varmt. Så tycks Mjölbys kommunledning resonera kring den fortsatta exploateringen av Svartå strand. Kommunen har bjudit in till markanvisningstävling, den första i sitt slag i Mjölby. Beslutet fattades i kommunstyrelsen i förra veckan.
Det gäller Södra Björkudden, d v s det område som rymmer Länkens gamla lokal (Turabdins klubblokal numera) och det gamla vattenverket utmed ån.

Varför markanvisningstävling och varför just nu? Jag bad kommunstyrelsen ordförande Cecilia Burenby (S) kommentera:

Varför vi går ut på en markanvisningstävling är för att detta är ett populärt område där flera byggherrar visat ett stort intresse. I tävlingen får man visa upp vad man vill med området och hur man tänker sig att exploatera, utseende, material, boendeformer, exploateringsgrad m.m. Utifrån det kan vi sedan se vilket projekt vi tycker passar bäst i området. Vi kommer ha två visningar för byggherrar som är intresserade av området för att visa på möjligheter och förutsättningar och sedan ska förslagen vara inne till någon gång i september.”

 
Gamla vattenverket.
Det ska bli intressant att se hur det vinnande förslaget ter sig. Hoppas det blir en mer varierad bebyggelse än de punkthus som hittills byggts på Svartå strand. Det tog nästan tio år att starta byggnationen på området men nu tycks den berömda tappen vara ur tunnan.

Länkens gamla lokal är en intressant byggnad i sig. Den var disponentbostad för chefen för ett av de många möbelsnickerier som fanns i området mellan Svartån och järnvägen för knappt hundra år sedan.
 
Södra Björkudden sedd från åsidan.
                                            *
När vi ändå befinner oss i den kommunala sfären kan jag meddela att Gudhems gamla reningsverk är till salu. Vi kan läsa att det rör sig om en 9 470 kvm stor strandtomt med utsikt över Svartån. Lokalytan är 730 kvm och priset är 995 000 kr. Mäklaren framhåller att kommunalt vatten och avlopp finns.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom