Fortsätt till huvudinnehåll

Början till slutet



Jag har aldrig varit något stort fan av Tiger Woods men idag tyckte jag synd om honom. Öppningsronden i Dubai var inte rolig att skåda. 77 slag, fem bogeys, ingen birdie och resten par. Bara två man bakom sig i resultatlistan och tolv slags skillnad till ledaren Sergio Garcia. Det ska mycket till på fredag för att han ska klara cutten.

Det ser ut som vanligt när han swingar men han rör sig stelt och otympligt mellan slagen. Självförtroendet vid puttarna är som bortblåst.


Varför drar han sig inte tillbaka och blir ihågkommen som en av de allra största? Pengar för livets nödtorft och ett och annat besök hos galanta damer saknas knappast. Men så lätt är det inte. Tiger Woods är kärnan i ett miljardimperium med lukrativa kontrakt, sponsoråtaganden, TV-spel och klädsponsorer.  På torsdagen deltog han vid inspelningen av en reklamfilm för tävlingen. Medias förväntningar är minst sagt höga inför varje comeback och TV:s tittarsiffror ökar ordentligt om Tiger finns med i startfältet.

Frågan är om han inte riskerar att såga av grenen han sitter på om framgångarna uteblir. Sponsorernas intresse minskar och nya, unga, hungriga stjärnor trycker på för en plats i rampljuset och guldkantade kontrakt. Proffsgolfen är en del av nöjesindustrin och dess beslutsfattare har inga sentimentala känslor.

Som svensk kan jag bara glädja mig åt att vi har två man, Stenson och Norén, som är rankade på Topp 10 i denna globala sport. Det finns säkert anledning att återkomma till dessa två i den säsong som knappt börjat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna