Fortsätt till huvudinnehåll

Ljuset kommer från norr



Tysk ligafotboll förgyller mina TV-kvällar numera. Den största glädjen är Leipzig med Emil Forsberg i en ledande roll som offensiv mittfältare och laget leder nu serien före omöjliga Bayern München. Jag såg Leipzig mot Borussia Mönchen Gladbach förra lördagen och då gjorde Forsberg ett mål och spelade fram till de två övriga. Igår kväll, bortamatch mot Freiburg och vinst med 4-1, svarade Emil för två målgivande passningar.

Sundsvallsfödde Emil var duktig redan i Malmö FF men de två åren i Tyskland har gjort honom ännu snabbare och tuffare. Han har ett stort ansvar och lägger alla hörnor och offensiva frisparkar. I första halvlek fick han inte så stort utrymme men efter paus, då lagdelarna gick isär, fick han möjlighet att iscensätta sina snabba kontringar från mitten. En snabb rusch och en nätt yttersida till Tim Werner som sprang sig fri. Mästarklass. Det fanns flera målchanser som brändes av lagkamraterna.


Fortsätter Emil i denna stil är han given i Janne Anderssons fortsatta lagbygge. Stundtals påminner han om Fredrik Ljungberg och Tomas Brolin. Han är uppsatt som vänster mittfältare men rör sig över hela banan.

Leipzig är en märklig klubb. Bildades så sent som 2009 när dryckestillverkaren Red Bull köpte licensen av en div V-klubb. På sex år har klubben avancerat från div V till toppen av Bundesliga. Red Bull äger inte mindre än fem fotbollsklubbar i Europa.

Det är Eurosport 2 som sänder Bundesliga. Jag har bara en anmärkning. Kommentatorn sitter i svensk studio och därför har man dragit ner på effektmikrofonerna. Resultatet blir att närvarokänsla saknas i sändningarna.
                                            *
Mer fotboll. NT:s chefredaktör Mats Willner har träffat biträdande Peter Wettergren i Stockholm och det var på tiden att NTM-tidningarna uppmärksammar Ödeshögssonen. Willner fick bland annat veta att Ödeshögarna kallar hemorten för ”bynn”. Något av en bildningsresa för en journalist från östra kanten av länet alltså. Bara nu inte Norrköping snor bynn också. Det räcker med att de snodde Östgötaporten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom