Fortsätt till huvudinnehåll

Byggboom i Degdala






I fredags medverkade jag i Fredagsfrallan, en morgontidig radiotalkshow som sänds från Tranås med Janne Holmbom som programledare. Min roll är att komma med nyheter och synpunkter från den norra grannkommunen och den här gången pratade jag om den byggboom som råder i Mjölby.

Sedan det kommunala bostadsbolaget och HSB gått före på Svartå Strand har alla fördämningar släppt. HP Boendeutveckling i Halmstad och det lokala byggföretaget Göta stenhus har startat byggen i kv Rosenkammaren. När Svensk Fastighetsförmedling startade försäljningen av HP:s bostadsrätter ringlade köerna långa på Kungsvägen.

Och mera kommer. Vid senaste sammanträdet beslöt kommunstyrelsen att sälja kv Bålet längre till Eliten Utvecklings AB från Linköping för 3,5 miljoner kr. Eliten har ansökt om bygglov för två flerfamiljshus men ännu återstår markundersökningar eftersom det varit industriverksamhet på tomten. Det finns alltså både lokala och utombys intressenter på Svartå Strand vilket jag tolkar som ett tecken på projektets bärkraft.

Kvarteret Lärdomsljuset på Kungsvägens västra sida har i flera år varit en nagel i ögat på Mjölbyborna. Det tidigare försöket att bebygga tomten kom bara till ett par husgrunder innan pengarna tog slut och konkursen tog vid. Nu görs ett nytt försök att bygga nio radhus och i torsdagens Corren Bostad förekom en halvsidesannons. Återstår att se om den nya byggherren, Hallex AB, kan vända den negativa trenden. Vi ska heller inte glömma villabyggnationen på Sörby. Husen växer upp som champinjoner på fältet närmast vägen.

Sen kan man fundera på varför det är sådan byggboom just nu. Under mina 35 år i stan har det funnits långa perioder där det knappt byggts någonting. Det senaste större byggprojektet var kv Hövitsmannen vid ån för drygt tio år sedan.

Varför är det sådan aktivitet just nu? Min gissning är att det är billigt att låna pengar (låg ränta) och att åtskilliga pensionärer sålt sina egna hem med god förtjänst och är villiga att investera i en ny bekväm bostad. Mycket pengar i omlopp med andra ord. Samt att det råder bostadsbrist. En märklig utveckling med tanke på att varje ks-sammanträde för drygt tio år sedan inleddes med en redogörelse för alla tomma lägenheter i Bostadsbolagets ägo. På Trojenborg i Skänninge revs ett par flerfamiljshus.

Janne lade till att Mjölby som järnvägsknut har en fördel med övriga små kommuner i västra länsdelen. Den som är bosatt i Mjölby har hela länet som arbetsmarknad.

Är en byggboom positivt eller negativt? Positivt säger jag. Det signalerar framtidstro och optimism och ringarna sprider sig på vattnet. Mäklare och byggnadsarbetare får jobb, tidningarna får annonser och affärerna får större kundunderlag. Janne påpekade också att i projekt som Svartå Strand är det viktigt att kommunen genom Bostadsbolaget går före och garanterar stadga och legitimitet.

Vi var ense om att Mjölbys kommunledning ska beröm för utvecklingen på Svartå Strand även om det tog nio år från ax till limpa. Förlig vind blåser i Degdala. Åtminstone för tillfället.

Söndagsjobb på Svartå Strand.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna