Fortsätt till huvudinnehåll

Det blåser snålt på toppen

BT i Mjölby (Toyota Material Handling) hade för några år sedan en utomordentlig informationschef vid namn Göran Skoglund. Något av hans kompetens hade behövts när man ser hur företagets kommunikationsavdelning skött koncernchefen Håkan Dahllöfs avgång.

Först ska varken Dahllöf eller styrelseordföranden Christer Högberg säga någonting, sedan ringer båda upp Correns redaktion och ger halvkvädna kommentarer som inte rätar ut några frågetecken utan bara ger upphov till fler spekulationer. Det är nog många anställda som kliar sig i huvudet idag.

Efter att ha läst tidningstexten ett par gånger och försökt läsa mellan raderna är slutsatsen att Dahllöf gått in i väggen. Det håller inte att jobba 80 timmar i veckan i flera år. Den andra funderingen är att kulturkrocken Japan-Sverige blivit för stor men det som talar emot den teorin är att Dahllöf funnits länge i företaget och att det är tio år sedan Toyota köpte det. Eventuella kulturkrockar borde ha visat sig tidigare.

Håkan Dahllöf är säkert en kompetent industriman som hittar sysselsättning på annat håll. Inom några månader är han värvad till ett annat mindre företag.

Avgången sker i varje fall under ordnade former. Dahllöf lämnar företaget om tre veckor. När Alf Björklund fick sparken på Luxor 1980 fick han en eftermiddag på sig att rensa skrivbordet.

På 1980-talet var BT:s information ännu sämre. Ett besked om ett par hundra permitterade anställda hanterades på följande sätt. Vd:s uniformerade chaufför placerade vid 16-tiden ett kuvert innehållande ett magert pressmeddelande på Correns annonsavdelnings desk utan ett ord. Efter någon timme upptäckte en kontorist kuvertet och såg att redaktionen var adressaten. Helgreportern sattes i arbete och första åtgärden var att ringa vd Karl-Erik Andersson och fackföreningsföreträdarna. Men det var förgäves. Så dags på fredagseftermiddagen var ingen kvar.

När jag vid ett besök på BT senare frågade varför de gjorde på detta viset blev svaret en axelryckning och kommentaren: ”Karl-Erik ville ha det så”.



http://www.affarsliv.com/?articleid=5917402&date=&menuids=

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna